- محمد محمدی
- پنجشنبه ۲۱ خرداد ۹۴
- ۰۵:۱۱
- ۰ نظر
توی این پست رسیدیم به تطور تفریغ بودجه :
الف - تاکید بر ایفای وظایف مندرج در قوانین
تا پیش از تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۷۲ کل کشور، در تهیه گزارش تفریغ
بودجه به منظور ایفای وظایف مندرج در قوانین موضوعه ، تنها با مقایسه
اطلاعات مالی تهیه شده توسط دیوان محاسبات کشور با اطلاعات مندرج در
صورتحساب عملکرد دولت ، نسبت به شناسایی موارد اختلاف و دلایل آن اقدام و
نتیجه این فرآیند در قالب بخشهای مختلف بودجهای ، تحت عنوان گزارش تفریغ
بودجه ارائه می گردید . موضوع مهم دراین سالها، عدم ارائه گزارش قسمتهایی
از بودجه میباشد که در صورتحساب عملکرد دولت به آن پرداخته نشده است.
ب - تاکید بر ارائه گزارش کلیه قسمتهای قانون بودجه
باتوجه به اینکه صورتحساب عملکرد دولت ، فاقد اطلاعات مربوط به تبصره های
قانون بودجه است ، به لحاظ اهمیت این بخش از نظر مباحث مطروحه در آن، دیوان
محاسبات کشور اقدام به تهیه عملکرد تبصره های قانون بودجه نمود که از
گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۷۲ عملکرد تبصره ها تهیه و به سالهای بعد نیز
تسری یافت .
ج - تاکید بر گزارشگری تفصیلی
تا پیش از تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۷۶، صرفاً گزارش تفریغ بودجه کل
کشور تهیه میگردید . گزارش تفریغ بودجه استانی از سال ۱۳۷۶ با هدف ارائه
تفصیلی تر اطلاعات بودجهای دستگاههای مستقر در هر استان تهیه ودر سالهای
بعد نیز ادامه یافت .
د - تاکید بر ارائه نتایج ناشی از حسابرسی و رسیدگی
برای اولین بار در گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۷۸ کل کشور ، بخشی از گزارشهای
حسابرسی موجود به عنوان نمونه درج و در سالهای بعد نیز این روند ادامه
یافت .
هـ - تاکید بر ارائه عملکرد دستگاههای اجرائی
تا پیش از تهیه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور، بنا به الزامات قانونی
موجود، گزارش تفریغ بودجه براساس تقسیمات بودجه ای تهیه و « بودجه » به
عنوان سطح گزارشگری در نظر گرفتهمیشد . در تهیه گزارش تفریغ بودجه سال
۱۳۷۹ کل کشور ، علاوه بر تهیه این گزارش به روال گذشته گزارش تفریغ بودجه
مجزا برای هر دستگاه نیز تهیه میشود که سطح گزارشگری آن : دستگاههای
استفاده کننده از بودجه کل کشور است . در گزارش تفریغ بودجه دستگاهی، ابتدا
کلیه دستگاههایی که به نحوی از انحاء ، بودجه کل کشور استفاده نموده در
قالب دستگاههای اصلی طبقه بندی و گزارش تفریغ هر دستگاه اصلی در قالب
تقسیمات بودجه ای ارائه می شود .