برگزاری کمیته تعاملی دیوان محاسبات کشور

دیوان محاسبات کشور جلسه کمیته تعاملی مرکز تجارت الکترونیک با «موضوع سامانه تدارکات الکترونیک دولت» را با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه که با حضور رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل دیوان محاسبات برگزار شد، سیستم تدارکات الکترونیک دولت که قرار است توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه آقای رحیمی رئیس کل دیوان محاسبات کشور ضمن خیر مقدم به آقای مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه، این وزارت خانه را وزارت خانه ای گسترده با حوزه کاری بالا برشمرد و گفت: این وزارت خانه به خاطر همین گستردگی کاری مشکلات بیشتری هم دارد.
 
رئیس کل دیوان محاسبات در ادامه سخنان خود هدف اصلی دیوان محاسبات را افزایش تعامل، همکاری و اعتماد دو طرفه با دستگاه های اجرایی عنوان کرد و افزود: نباید در دستگاه های اجرایی این تصور باشد که حسابرسان دیوان محاسبات فقط دنبال ایراد گرفتن هستند.
وی گفت: هدف اصلی دیوان محاسبات ، تعامل با دستگاه های اجرایی و پیشگیری از تخلف است که در نهایت باید به توسعه کشور منجر شود.
آقای رحیمی در ادامه سخنان خود به یکی از روزنه های فساد در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: نحوه خرید کالاهای مورد نیاز دستگاه های دولتی همواره یکی از روزنه های فساد است که چالش جدی را برای دولت ایجاد می کند، آقای رحیمی در این زمینه در ادامه سخنان خود گفت: دیوان محاسبات با توجه به سیاست های پیشگیرانه ای که دارد، موضوع کنترل های داخلی را در دستگاه های اجرایی طی چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار داده است تا بسیاری از روزنه های فساد را در دستگاه های اجرایی از بین ببرد.
 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه سخنان خود به تاکید مقام معظم رهبری در خرید کالای تولید داخل توسط دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات هم در راستای اجرای قانون و عملی کردن فرمایش مقام معظم رهبری و ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود را طی بخش نامه ای به کلیه دستگاه های اجرایی سراسر کشور ابلاغ کرده که در حال حاضر نظارت بر این بخشنامه در برنامه جاری کلیه حسابرسان دیوان محاسبات در سراسر کشور قرار گرفته است.
آقای رحیمی در ادامه سخنان خود به موضوع فساد اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم مقوله فساد را در دستگاه های اجرایی و سیستم اداری به حداقل برسانیم، لازم است روش های سنتی کنترل و نظارت را کنار بگذاریم و از روش ها و سیستم های نوین نظارتی استفاده نماییم. در همین راستا سیستم تدارک الکترونیک دولت که قرار است توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی شود یکی از سیستم های نوین الکترونیکی است که اگر همه بسترهای اجرایی آن در سطح جامعه فراهم شود، کارایی خوبی در کاهش فساد در دستگاه های دولتی ایجاد می کند.
آقای رحیمی در پایان سخنان خود این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد حمایت دیوان محاسبات برشمرد و گفت: اگر تمامی ایرادها و موانع اجرایی سیستم تدارکات الکترونیک دولت برطرف شود، دیوان محاسبات نیز از توان قانونی خود برای اجرایی شدن آن استفاده خواهد کرد. ایشان همچنین برای برطرف کردن موانع و اجرایی شدن مصوبات هیات وزیران در خصوص سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بر تشکیل جلسات کمیته تعاملی بین دیوان محاسبات و وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد.
در ادامه این جلسه تعاملی، آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ضمن مفید و کارگشا ارزیابی کردن این جلسات تعاملی دیوان محاسبات کشور، به موضوع شفاف سازی برای کاهش فساد در همه دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: شفاف سازی عامل اصلی سلامت و جلوگیری از فساد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود افزود: در راستای شفاف سازی هم اکنون تمامی اطلاعات مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی سایت اینترنتی این وزارت خانه قرار دارد. آقای نعمت زاده در ادامه یکی از راه های رسیدن به شفاف سازی را استفاده از امکانات روز و الکترونیکی دانست و اجرایی کردن سیستم تدارکات الکترونیک دولت را هم در این راستا دانست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود یکی از مزیت های سیستم تدارکات الکترونیک دولت را مسدود کردن گلوگاه های ورود و مصرف کالای قاچاق برشمرد و تاکید کرد که با این کار در راستای ابلاغ موضوع توسط دیوان محاسبات کشور مصرف کالای تولید داخل توسط دستگاه های اجرایی کشور بالا خواهد رفت که در نهایت به نفع تولید داخل کشور خواهد بود.


دانلود نمونه سوالات دروس تخصصی آزمون استخدامی دیوان محاسبات 94

دانلود نمونه سوالات دروس عمومی آزمون استخدامی دیوان محاسبات 94

  دانلود دفترچه سوالات دوره گذشته آزمون دیوان محاسبات  کشور

آقای نعمت زاده در پایان سخنان خود به نقش دیوان محاسبات در اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: دیوان محاسبات برای اجرایی شدن طرح تدارکات الکترونیک دولت پیشنهادات خوبی ارائه کرده و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدیم برای اجرایی شدن این طرح به حمایت های دیوان محاسبات نیاز داریم.
در ادامه این جلسه آقایان فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات کشور، صفایی نسب معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی و داور پناه معاون امور اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور به برخی از مشکلات و موانع اجرایی این طرح اشاره کردند و معتقد بودند که در صورت برطرف شدن این موانع، اجرایی شدن طرح موفقیت آمیز خواهد بود و در نهایت به شفاف سازی که از ایجاد زمینه فساد جلوگیری می کند، منجر خواهد شد.
در ادامه این جلسه همچنین آقایان توفیق معاون آموزش، پژوهش و فناوری و گرکانی رئیس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشکر از تعامل موثر هیات حسابرسی مسئول و حوزه معاونت مربوطه به تشریح جزئیات اجرایی طرح سیستم تدارکات الکترونیک دولت پرداختند.
شایان ذکر است طرح سیستم تدارکات الکترونیک دولت، یک طرح جامع برای خرید، فروش، مزایده و مناقصه و ... کالا توسط دستگاه های دولتی در سراسر کشور است که تمام جزئیات این موارد برای شفاف سازی در این سیستم ثبت و نگهداری می شود.


دانلود نمونه سوالات دروس تخصصی آزمون استخدامی دیوان محاسبات 94

دانلود نمونه سوالات دروس عمومی آزمون استخدامی دیوان محاسبات 94

  دانلود دفترچه سوالات دوره گذشته آزمون دیوان محاسبات  کشور