مزایا و معایب VAT - منابع سوالات آزمون دیوان - از سری آموزش ها و افزایش اطلاعات عمومی شما در سایت نمونه سوالات آزمون استخدامی دیوان محسابات کشور در این پست نیز در خدمت شما خواهیم بود.


مالیات بر ارزش افزوده ، همچون اغلب پدیده ها و ابزارهای اقتصادی دیگر ، می بایست به جنبه های مثبت (مزایا) و منفی (معایب) آن توجه کرد. در خصوص مزایای استفاده از این روش میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

گسترش پایه مالیاتی : VAT می تواند بخشی از فعالیت های اقتصادی را که تحت پوشش قرار دادن آنها با استفاده از سایر روش ها ، مثل مالیات بر فروش دشوار است را پوشش دهد.

افزایدش در آمدهای مالیاتی : استفاده از VAT به دلیل گسترش پایه مالیاتی می تواند ، درآمدهای مالیاتی را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

کاهش هزینه اخذ مالیات : مالیات بر ارزش افزوده ، مکانیزمی خود اجرایی دارد. لذا احتمالا هزینه های جمع آوری در مقایسه با سایر روش های اخذ مالیات ، پایین تر است. ////


همچنین استفاده از این روش ، موجب کاهش مالیات مضاعف ، کاهش فرارهای مالیاتی و کاهش وقفه زمانی پرداخت نیز می شود و به طور کلی با ساده سازی و کارایی خود ، کمک شایانی به اصلاح ساختار کلی نظام مالیاتی کشور خواهد کرد . به عبارت دیگر استفاده از این روش ، نظام مالیاتی کشور را هر چه بیشتر به یک نظام مالیاتی کارآمد که در آن اخذ مالیات با " دقت " ، "سرعت " و حداقل هزینه انجام می شود ، نزدیک خواهد کرد. اما همانگونه که گفتیم استفاده از این روش می تواند معایبی را نیز به دنبال داشته باشد بعنوان مثال با اجرای این روش بیم آن می رود که تورم در کشور افزایش یابد.


(به دلیل افزایش تمام شده فروش در مراحل مختلف اخذ مالیات) البته چنانچه همراه با گسترش پایه مالیاتی نرخهای مالیات کاهش یابد ، چندان با صراحت نمی توان در این خصوص اظهارنظر کرد. همچنین اجرای این روش مستلزم انجام مطالعات کارشناس و علمی دقیق و پی ریزی ساختار سازمانی مورد نیاز است که نادیده گرفتن آن می تواند اقتصاد ملی را با مشکل مواجه کند. مقایسه مزایا و معایب روش VAT گویای این واقعیت است که مزایا بر معایب فزونی داشته و به همین خاطر نیز کشورهای زیادی آن را بکار گرفته اند که در قسمت بعدی به دو مورد بعنوان مثال اشاره می شود.

استفاده از این روش ، نظام مالیاتی کشور را هر چه بیشتر به یک نظام مالیاتی کارآمد که در آن اخذ مالیات با "دقت" ، " سرعت " و حداقل هزینه انجام می شود ، نزدیک خواهد کرد.

استفاده از این روش می تواند معایبی را نیز به دنبال داشته باشد با اجرای این روش بیم آن می رود که تورم در کشور افزایش یابد.