سایت دانلود رایگان نمونه سوالات دیوان محاسبات کشور و معرفی مناسب و آموزش ها امروز به معرفی و از سری مقوله های آموزشی به پیشینه تاریخی مالیات به ارزش افزوده می پردازد.

« مالیات بر فروش » که در قرن های اخیر اروپایی ها آنرا مالیات بر ارزش افزوده نامیدند ، ریشه تاریخی در سیستم کشورداری هخامنشیان دارد ، زیرا (بنا بر کتیبه های گلی یافت شده) خزانه دار دولت در آن زمان به نسبت درآمد هر کاسبی که از راه فروش اجناس انباشته بود از مالیات میخواست . اصولا میتوان گفت که سیستم مدرن مالیاتی را هخامنشیان به دنیا نشان دادند.

در اروپا آلمان ها به عنوان اولین قوم در قرن پانزدهم میلادی شروع به کسب نوعی مالیات بر فروش کردند. در سال 1754 « گراف برول » از اهالی ساکسون رسما و با کتاب قانون ، عبارت « مالیات بر فروش » را رایج کرد و به کار گرفت.


نمونه سوالات دروس عمومی آزمون دیوان محاسبات 94 - دانلود

نمونه سوالات دروس تخصصی آزمون دیوان محاسبات 94 - دانلود

دفترچه سوالات دوره گذشته آزمون دیوان محاسبات  - دانلود


در سال 1916 طی جنگ جهانی اول این قانون در سرتاسر آلمان به صورت واحد رسمی شد. رقم سقفی این مالیات از %2/0 ، در سال 1935 به %2 و در سال 1946 به %5 افزوده شد. این نوع مالیات در سال 1968 میلادی در راستای هماهنگی مالیات های اروپا « مالیات بر ارزش افزوده » نامیده شد و تقریبا در سراسر اروپا به همین نام رایج گشت.


امروزه این مالیات "شاهرگ" خزانه دولت ها را تشکیل میدهد و بدون آن موجودیت سیستم به زیر سئوال میرود. «مالیات بر ارزش افزوده » تنها مالیاتی است که هرگز در تاریخ روال نزولی نداشته و پیوسته افزایش یافته.
اکنون در اغلب کشورهای اروپا به نام « مالیات بر ارزش افزوده » عبارت تحت اللفظی محسوب می شود و بیش از چهل سال است که دولت ها از این عبارت قدیمی استفاده نمی کنند