کارگاه آموزشی ,منابع , آزمون,نمونه سوالات آموزش سال 94, دانلود مجموعه سوالات تخصصی و عمومی


نشست مشترک دیوان محاسبات کشور و سازمان امور مالیاتی با هدف تقویت و پیشبرد سیاست پیشگیرانه دیوان محاسبات کشور و با عنوان « کارگاه آموزشی حسابرسی درآمدهای مالیاتی» برگزار شد.



 
به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل دیوان محاسبات کشور، در این کارگاه که با حضور آقای صفایی نسب معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور،‌ آقای دکتر عسکری معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی وآقای پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور برگزار گردید،‌ آقای صفایی نسب با تاکید بر اهمیت حسابرسی درآمدهای مالیاتی و تبیین نقش نظارتی دیوان محاسبات کشور در تحقق اهداف دولت،‌ گفت: بنابر تاکید رئیس کل دیوان محاسبات کشور رسیدگی ها باید طوری باشد که در زندگی و معیشت مردم موثر باشد.

 
آقای صفایی نسب در ادامه سخنان خود هدف از برگزاری این کارگاه را توجه به قانون گرایی پویا که در منشور اخلاقی دیوان محاسبات کشور اشاره شده، تقویت اقدامات پیشگیرانه به منظور شناسایی گلوگاه های فساد و حضور موثر دیوان در دستگاه های اجرایی، ارائه گزارش های تحلیلی و آسیب شناسانه از موارد تحت رسیدگی، صیانت از بیت المال، ارزیابی کنترل های داخلی و در نهایت کاهش فاصله بین کشف تخلف تا اعمال مجازات دانست و گفت: تاکید رئیس دیوان محاسبات کشور همواره بر این بوده است که باید حسابرسی ها و رسیدگی ها به سمتی برود که در زندگی مردم و بهتر شدن معیشت آنها موثر باشد.

وی اهداف رسیدگی به درآمدهای مالیاتی و تشکیل هیات حسابرسی مالیاتی را رسیدگی به درآمدها و هزینه ها دانست و افزود: از سال ۸۵ به بعد رسیدگی به درآمدهای مالیاتی شروع شده و تنها به هزینه ها رسیدگی نمی شود.



آقای صفایی نسب به قانون پنجم توسعه و بیانات مقام معظم رهبری که قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را مدنظر قرار داده است، اشاره نمود و گفت: همانطور که در برنامه پنجم توسعه اشاره شده و در بحث اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته، هزینه های جاری دولت باید از محل درآمدهای عمومی به ویژه درآمدهای مالیاتی تامین شود،‌ در صورتی که این هدف هنوز محقق نشده است. بنابراین حسابرسان ما باید در رسیدگی های خود به موضوع درآمدهای مالیاتی توجه داشته باشند و علاوه بر وصول مالیات ها، برای تحقق قوانین و مقررات نیز تلاش نماییم.
 
وی گفت: ‌در حال حاضر صرفا در حد ۴۰ درصد از فعالان اقتصادی مالیات ها وصول می شود،‌۴۰ درصد دیگر معاف از مالیات هستند و حدود ۲۰ درصد نیز فرار مالیاتی داریم. دیوان باید طرح جامعه مالیاتی را محقق نماید و برای جلوگیری از فرار مالیاتی تلاش نماید.
در ادامه این کارگاه آقای دکتر عسکری معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور سخنانی ایراد کرد. آقای دکتر عسکری با اشاره به برنامه چهارم و پنجم توسعه برای افزایش درآمدهای مالیاتی، گفت: برای اینکه هزینه های جاری از درآمدهای مالیاتی برآورده شود باید منابع و تجهیزات آن فراهم گردد و مهندسی لازم صورت بگیرد.
وی نقش الکترونیکی شدن امور مالیاتی را مهم ارزیابی کرد و افزود: در امور مالیاتی باید نرم افزارهای کاربردی ایجاد شود که علاوه بر محاسبه درست مالیاتی،‌ زمینه ها را شناسایی و مدیریت کند. نیروی انسانی باید در نظام مالیاتی ترمیم شود و کارآمدی و دانش لازم در این زمینه بدست آید. از طرف دیگر قوانین و مقررات مکفی نیستند و باید قوانین جدیدی وضع شود و یا قوانین اصلاح گردد.
آقای عسکری با اشاره به اینکه کشور ما زمینه های لازم برای افزایش درآمدهای مالیاتی را دارد ولی ابزارهای لازم را در اختیار ندارد،‌گفت: ۲۰ الی ۲۵ درصد اقتصاد کشور دچار فرار مالیاتی است و این تنها از لحاظ کمیت اهمیت ندارد بلکه ایجاد فساد می کند و فرهنگ فساد را رواج می دهد. وی راه های جلوگیری از فساد و پولشویی را الکترونیکی شدن سیستم نظارتی، گردشی شدن وظایف، فرهنگ سازی و تشریح وظایف نیروی انسانی، آموزش های لازم به کسانی که اظهارنامه مالیاتی دریافت می کنند، تعیین تکلیف قوانین و مقررات، شفاف سازی، شناسایی گلوگاه های فساد، شناسایی فاکتورفروشی، حل مسائل و مشکلات بازارچه های مرزی وسازماندهی اجاره نامه ها دانست و در پایان اظهار امیدواری کرد که سازمان مالیاتی کشور و دیوان محاسبات کشور با همکاری بیشتر درآمدهای مالیاتی را به مسیر درست خود هدایت نمایند.


گفتنی است که در ادامه این کارگاه آموزشی، آقای مسیحی مدیرکل مالیات بر ارزش افزوده شهر تهران، آقای پاکدامن مدیرکل دفتر تشخیص و حسابرسی مالیاتی، آقای زیباکردار حسابرس کل هیات دوازدهم امور اقتصادی و زیربنایی و همچنین مسئولان و کارشناسان دیوان محاسبات کشور و سازمان امور مالیاتی کشور نیز در محورهای تعیین شده به بیان مطلب پرداختند و در پایان نیز میزگرد پرسش و پاسخ محورهای حسابرسی مالیاتی با حضور آقایان وکیلی معاون مالیات های مستقیم، ابراهیم بیگی مدیرکل دفتر فنی و اعتراضات مودیان ارزش افزوده و آقای زیباکردار حسابرس کل هیات اقتصادی تشکیل شد و به پرسش های مطرح شده از سوی کارشناسان دیوان محاسبات حاضر در جلسه پاسخ های لازم داده شد.