سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور,نشست سوالات و منابع آزمون,معرفی شست,دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات در سال 94

نشست مشترک مسئولان دیوان محاسبات کشور و گمرگ با عنوان «کارگاه آموزشی حسابرسی درآمدهای گمرکی» و با تاکید بر سیاست پیشگیری و تعامل دیوان محاسبات کشور برگزار گردید.

 
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور،‌ در این نشست که روز سه شنبه ۱۹ خردادماه ۹۴ و با شرکت سرپرستان اعضای گروه های حسابرسی گمرکی مرکز استان ها در مجتمع آموزشی و رفاهی گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.




،‌ آقای صفایی نسب معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور هدف از برگزاری این کارگاه را ارتقای نقش حسابرسی در وصول درآمدهای دولت و اجرای سیاست ها و قوانین و مقررات و پیگیری در جهت تحقق این سیاست ها به منظور ایجاد انضباط مالی و برقراری کنترل های داخلی دانست و گفت: انتظاراتی که حوزه اقتصادی از نتیجه این کارگاه دارد، اقدام عملی در خصوص بند ۱۳ منشور اخلاقی دیوان محاسبات است که در آن قانون گرایی پویا مطرح شده است. وی افزود: منظور از قانون گرایی پویا صرفاً اطلاع از قوانین و مقررات نیست بلکه باید به شکل عملی و کارشناسانه و آسیب شناسانه با قوانین و مقررات برخورد شود، تا هدف مقنن از قوانینی که مصوب شده پیگیری شود و قوانین و مقرراتی که نارسا هستند بررسی و نواقص آن برطرف گردد.
 
آقای صفایی نسب که به طور رسمی این کارگاه را افتتاح کرد، محورهای اصلی آن را اهمیت حسابرسی درآمدهای دولت توسط دیوان محاسبات و دلایل تشکیل هیات های متناظر، تحلیل تجارت خارجی، اقدامات گمرک درخصوص شفافیت امور و جلوگیری از فساد و تقلب و پولشویی، تشریح محورهای حسابرسی درآمدهای گمرکی در سال ۹۴، اخذ تضمین برای حقوق ورودی، نحوه بهره برداری از سامانه جامع گمرکی، نحوه بازبینی و اقدامات پس از ترخیص در گمرک دانست و تاکید کرد: رسیدن به اهداف این دوره آموزشی نیازمند حضور مستمر و موثر حسابرسان در دستگاه های اجرایی است و حضور موثر نیز نیازمند آشنایی کامل با قوانین و مقررات و روش های جدید حسابرسی در حوزه گمرک می باشد.
 
وی اظهار امیدواری کرد: دیوان محاسبات از طریق رسیدگی به حوزه های پرخطر و ریز، مواردی که ریسک بالایی دارند را شناسایی کند و بتواند اثربخشی خود را در دستگاه های اجرایی نشان دهد و در تصمیم گیری های خارج از دیوان کارایی لازم را داشته باشد و در نهایت فاصله بین کشف تخلف و اعمال مجازات را کاهش دهد.
در ادامه این کارگاه آموزشی، آقای تیموری معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور با اشاره به سیاستگذاری های دیوان محاسبات کشور در نظارت بهینه و مستمر به منظور کمک به توسعه کشور، هدف از حسابرسی در حوزه گمرک را وصول به موقع و صحیح درآمدها دانست.
آقای تیموری با اشاره به اینکه حسابرسی حوزه گمرک اشراف اطلاعاتی بسیار بالایی را می طلبد و این افراد باید فوق حرفه ای و مسلط به قوانین و مقررات حوزه گمرک باشند و دیوان محاسبات کشور این آمادگی را دارد که با داشتن حسابرسان حرفه ای، به تحقق اهداف سازمانی که همان تحقق توسعه و رشد اقتصادی است کمک نماید.
در ادامه این کارگاه آقای دکتر کرباسیان معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. وی ضمن تشکر از سیاست دیوان محاسبات کشور مبنی بر پیشگیری از بروز تخلف،‌ اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در استای تسهیل تجارت با تاکید بر سامانه تجارت را تشریح نمود.
آقای دکتر کرباسیان گفت: ما در شرایطی هستیم که انحصار بیمه برداشته شده و صدور بن بیمه الکترونیکی گردیده و با سیستمی شدن امور، نظارت تسهیل یافته و دقیق تر شده است. وی افزودکه سیستمی شدن گمرک تخلفات را به حداقل ممکن رسانده است ودریافت ها و پرداخت های الکترونیکی مانع فساد و تخلف شده است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد: اگر فضا آلوده باشد تخلف نیز بروز خواهد کرد. بنابراین نظام گمرکی با کمک دیوان محاسبات کشور سعی در پیشبرد روش های الکترونیکی دارد تا مسیر قوانین درست طی شود و امکان تخلف کاهش یابد و در این راه نیازمند کمک دستگاه های نظارتی به ویژه دیوان محاسبات کشور می باشد.

شایان ذکر است در این کارگاه آموزشی آقای زیباکردار حسابرس کل هیات دوازدهم امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور، آقایان نادری معاون امور گمرکی، مقدسی معاون حقوقی، شیشه چی ها مدیرکل دفتر بین الملل، معقولی معاون دفتر واردات، میرزایی دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات از گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در محورهای تعیین شده به بیان مطلب پرداختند و در خاتمه نیز میزگرد پرسش و پاسخ محورهای حسابرسی گمرکی با حضور آقایان نادری، ‌مقدسی و زیباکردار برگزار گردید و به پرسش های مطرح شده از طرف همکاران دیوان محاسبات کشور پاسخ داده شد.